tisdag 5 januari 2010

8 tips till en skonsam väckning av Liza på morgonen samt 4 efter uppstigning

1. Var ute i GOD tid, minst tjugo minuter innan uppstigningsdags
2. Prata tyst/ha en mjuk ringsignal på mobilen
3. Tänd ffs INTE lampan! Om den inte är extremt extremt mild och i andra änden av rummet (förutsatt att det är ett stort rum)
4. Prata inte i normalt tonläge och tänk inte tanken att skrika/höja rösten.
5. Dra inte, inte, INTE av täcket, absolut inte INTE (Helt seriöst jag får ryck) såvida du inte är självmords benägen.
6. Prata mjukt och vänligt så att övergången mellan sömnstadiet och vakenstadiet blir försiktig.
7. Klappar/kramar tas alltid emot och gör en stor skillnad på humöret.
8. Även om jag inte visar något tecken på att någonsin resa mig ur sängen så försök dig inte på att bryta mot punkt 3, 4 och speciellt inte 5. Resultatet blir bara att jag gräver mig längre ner och tjurar ihop helt som hämnd.

Efter uppstigning:
1. Om jag inte ser ut att vilja prata så säg inget som kräver ett svar, du lär ändå inte få något.
2. Om du vill ställa en fråga och ha ett annat svar än hmpf och killerblickar tillbaka så ställ den inte förrän minst 15 minuter efter att jag stigit upp.
3. Ge mig något att äta. Efter någon tugga/lite dricka bruknar jag kvickna till en aning.
4. Prata inte i normalttonläge förrän under/efter frukosten.

Bra att veta: Har jag en anledning att gå upp och måste hinna iväg till något så går jag upp förr eller senare. Det är inte så att jag sover bort alltihop ha bara tålamod och jag är rätt snabb på morgonen.
Har jag däremot ingen anledning att gå upp kan jag bli otroligt grinig för att du väcker mig helt i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar